18 Nisan 2008 Cuma

Perakende sektörüne araba giderken lastik değiştirme becerisi lazım







Bu yıl on ikincisi düzenlenen AMPD Perakende Zirvesi’nde perakende sektörü sorunları, tehditleri ve fırsatları tartıştı. Tam gün süren etkinliğin açılış konuşmasını yapan AMPD (Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Derneği) Yönetim Kurulu Başkanı Nuşin Oral’ın verdiği rakamlar son derece çarpıcıydı.

2007’yi yüzde 10’luk bir büyümeyle kapatan organize perakende sektöründe istihdam yüzde 21, toplam mağaza sayısı yüzde 24, toplam hizmet alanı yüzde 23, verilen fiş sayısı ise yüzde 11.6 oranında artış göstermiş. Oral 2008’den umutlu olduklarını, ancak adımların dikkatli bir biçimde atılması gerektiğini belirtti ve sektörün en önemli hedefinin verimliliği artırmak olduğunun altını çizdi.

Konferansın özel konuğu ‘Mavi Okyanus’ isimli kitabın yazarıydı, Renee Mauborgne. Kitabın hazırlığı tam on beş yıl sürmüş. 1880-2000 yılları arasında faaliyet göstermiş 30 farklı sektörden 150 şirket incelenmiş. Bu şirketlerin hepsinin benzer ilkeler çerçevesinde çalıştığı gözlemlenmiş. Mauborgne, herkesin birbiriyle kıyasıya yarıştığı rekabet dünyasını kızıl bir okyanusa benzeterek, incelediği şirketlerin kendilerine özel alanlar yarattıklarını fark ederek, bu yaklaşımı ‘mavi okyanus stratejisi’ olarak adlandırmış.

Mauborgne’e göre mavi okyanus için, maliyetlerin bir kısmını tümüyle ortadan kaldırırken müşteri için özel bir değer oluşturmak gerekiyor. Mevcut rekabet ortamında herkes aynı segmentin içinde yarışıyor, benzer talepler doğrultusunda üretim yapıyor ve ağırlıklı olarak, fiyat bazında ayrışmaya uğraşıyor. Mavi okyanus şirketleri ise daha önce düşünülmemiş bir alan buluyor ve talebi kendileri yaratıyor. Farklılaşırken maliyetleri düşük tutmaya özen gösteriyorlar.

ÇIKIŞ YOLU NEREDE?

AMPD Perakende Zirvesi’nde Ali Saydam’ın renkli moderasyonu eşliğinde iki panel izledik. ‘Çıkış Yolu Nerede?’ başlıklı oturumda konuşan Akın Öngör ve Cem Boyner, rekabet artarken tek çıkış yolunun verimliliği artırmak olduğunu defalarca vurguladı. Boyner fiyat rekabetinin sonu olamayacağını, “Fiyat için size gelen, fiyat için sizden gider” cümlesiyle gayet net açıkladı. Akın Öngör ise fiyat rekabetinin daha çetin bir hale geleceğini, geçmiş krizlerde buna defalarca tanık olduklarını belirtti. Öngör perakende sektörünün çevik olması gerektiğine dikkat çekerek, insana yatırım yapmadan, çalışanlara eğitim imkânları sunmadan verimliliğin artamayacağının altını çizdi. İzleyiciler Cem Boyner’in “Araba giderken lastik değiştirme becerisi lazım” cümlesine bayıldı.
Zirve çok iyi hazırlanmış bir organizasyondu. Nuşin Oral çok iyi bir ev sahibiydi. Soysal Danışmanlık’ın organizasyonu tıkır tıkır işledi. Konukların hepsi çok anlamlı konuşmalar yaptı. Bahçeşehir Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Deniz Ülke Arıboğan’ın Türkiye’deki siyasi yapıya kuşbakışı yaklaşımı, konuşması, bilgisi ve zekâsı hayranlık uyandırıcıydı. Tam iki buçuk saat oturum yöneten ve izleyicilerin dikkatini en üst düzeyde tutmayı başaran Ali Saydam ise gerçekten çok sevimli ve profesyoneldi. Dileriz, ülkemizin lokomotiflerinden olan perakende sektörü, 2008’de,  Zirve’deki neşeli, dostane ve çalışkan ortamı sürdürür ve yine rekor sonuçlara imza atar.

11. ARAŞTIRMA ZİRVESİ'NDE ÜRETİLEN BİLGİNİN DÜZEYİ GURUR VERİCİYDİ

Son üç senedir, Araştırmacılar Derneği’nin düzenlediği Araştırma Zirvesi’nin sunuculuğunu yapıyorum. İki gün boyunca sevgili Betül Khan, Ali Danış, Jale Elhadef ve çalışkan ekiple birlikte ben de araştırma sektörünün tek meslek kuruluşuna gönüllü olarak destek vermekten büyük bir keyif alıyorum. Ülkemizin ve dünyanın önde gelen araştırma şirketlerinin temsilcilerinden fırından taze çıkmış araştırmaları, yeni bakış açılarını dinlemek son derece ufuk açıcı oluyor. Zirve her yıl daha da iyiye gidiyor, kurumsallaşıyor.

Bu sene yaklaşık 600 katılımcıyla rekor kırıldı. 12’si yabancı olmak üzere 37 konuşmacıyı dinleme fırsatı bulduk. Zirvenin teması inovasyondu. Kamuda, siyasi araştırmalarda, üründe, hizmette, teknolojide, pazarlamada ve araştırmada inovasyon konularında bilgi üretildi. Pek çok konferansa, zirveye katılan birisi olarak rahatlıkla söyleyebilirim ki, Araştırma Zirvesi açık ara en fazla veri, bilgi, içgörü ve yorumun olduğu platform.
Zirve araştırma sektörümüz için çok önemli. Ülkemizde dünyadaki bütün önemli şirketlerin temsilciliği var. Ancak, sektörün cirosu hâlâ çok düşük. 2006’ya 94 milyon dolar olan rakamın, 2007’de 100-110 milyon dolar civarında olduğu tahmin ediliyor. Derneğin Başkanı, Betül Khan düzenli bir büyüme kaydedildiğine dikkat çekerek, sektörün bu ivmeyle hak ettiği noktaya geleceğini tahmin ediyor.

Zirvede inovasyon tartışılırken en çok kullanılan terimler; kârlılık, yeni teknolojiler, belirsizlik, kuantum, internet, dijital, farklılaşma, yaratıcılıktı. Herkes dünyanın değiştiğinden, içinde yaşanılan belirsizliklerle dolu evrende yeni kuralların ortaya çıktığından söz etti. Durum analizleri konusunda herkes hemfikirdi, ancak ne yapılabileceği konusunda aynı netlik söz konusu değildi.

Oyunun kuralları değişir dünyanın ezberi bozulurken, yaşamı anlamanın yolu daha fazla araştırma yapmaktan, internetin sunduğu bilgi okyanusunda boğulmamak için insanları yakından gözlemlemekten geçiyor.

Bu yazı 10.03.2008 tarihinde Milliyet İK'da yayınlanmıştır.



--> Haberin devamını okumak için tıklayın(Click to Read Source)...

Hiç yorum yok: